OMXprat
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

2 posters

Gå ner

Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av AFFK mån 14 okt 2024 - 12:43

Tobbes veckobrev
Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inför vecka 42 – 2024

Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Omxs3013
OMXS30: Nu testas standard line och MA-100

Teknisk analys OMXS30: För en vecka sedan skrev jag: ”Efter den senaste ATH-noteringen den 26 september vid 2650 har en rekyl inletts, som i slutet av veckan nådde ner till ackumulationszonen i den korta stigande kanalen. Om rekylen fortsätter och punkterar standard line vid 2564 och nivån inte snabbt återtas hittar vi nästa viktiga stödområde kring 200-dagars medelvärde, som inför veckostarten hittas vid 2510. För att en rekyl ska bli köpvärd, när vollan är så hög som nu, krävs att en fortsättningsformation effektueras med cykelindikatorn vänder upp från en låg nivå, helst under 20. Mitt huvudspår är att rekylen som pågår kommer bli köpvärd och att avslutningen av 2024 kommer att bli positiv men att det kan bli stökigt under några veckor till.”

Den gångna veckan inleddes med en positiv reversal som dock inte lyckades stänga som en fortsättningsformation. Rekylen har därefter fortsatt och testade i slutet av veckan av standard line, som än så länge respekteras. Totalt backade OMXS30 med 0,6 procent den gångna veckan vilket innebär att årets uppgång nu reducerats till 8,0 procent. I veckografen var det den andra veckan i rad som stängde på minus även om stängningen skedde i den övre halvan av veckocandlen.

Den långa trenden som jag definierar genom bland annat lutningen på 200-dagars glidande medelvärde pekar uppåt. Indexet lyfts sedan den 29 december av ett äkta gyllene kors. Trendfasindikatorn noteras sedan den 26/9 i zonen där vi rekommenderas att agera med positiva trendföljande strategier.

Volymen den gångna veckan har fram till i slutet av veckan legat under snittet men tilltog något i torsdags och fredags. Volymbalansen är positiv sedan den 1/7.

SMACD lämnade ett negativt kors i onsdags men så länge inte divergensen mot signallinjen tydlig tolkar jag det som en svag signal eller indikation på en fortsatt pausformation.

Andelen aktier på OMXSPI som steg den gångna veckan uppgick till 43 procent. Just nu är det 67 procent av aktierna på large cap som noteras över MA-200. Isen tolkar jag som tjock om bredden överstiger 60, bräcklig mellan 50 och 60, men tunn om det är mindre än 50 procent av aktierna som noteras under MA-200.

Bredden mellan bollingerbanden noteras inför dagen till 4,3 procent vilket är något över snittet vid 5,1 procent.

På ovansidan möter närmast området vid 2590-2610 följt av 2623-2625 och 2648-2650.

På nedsidan möter närmast 2583 följt av 2575 och området kring standard line vid 2560 samt MA-50 vid 2548.

På lång sikt är jag positiv.

På medellång sikt (veckor till månader) är jag positiv.

På kort sikt (dagar till veckor) är jag neutral.


Sammanfattning: OMXS30 befinner sig fortfarande i en positiv trend på både medel- och lång sikt. Den pågående rekylen har nu fått ner priset till området vid MA-100 och standard line kring 2560. Än så länge respekteras nivån men jag anser att rekylen minst pågår tills vi bjuds på en tydlig fortsättningsformation (stängning över föregående dags högsta i den övre tredjedelen). Den gångna veckan avslutades med en bullish piercing line som om den bekräftas kan bli startskottet på nästa positiva trendben, alternativt en B-våg i den pågående rekylfasen. Om standard line punkteras utan att snabbt återtas hittar vi MA-50 som nästa anhalt kring 2550 och därefter siktas MA-200 vid 2515. Om indexet tar fart upp från detta stödområde och därefter passerar den senaste ATH-noteringen och motståndet vid 2650 ställs siktet in mot i första hand 2700/2750. Det jag inte vill se är att septemberlägsta vid 2478 punkteras utan att snabbt återtas då det riskerar att få säljtrycket att tillta på ett ohälsosamt sätt. Under amerikanska presidentvalsår (sedan 2000) har oktober utvecklats negativt vid 3 av de 5 valen medan november och december utvecklats positivt de flesta av åren. Mitt huvudspår är att rekylen som pågår kommer bli köpvärd och att avslutningen av 2024 kommer att bli positiv men att det är stor risk för ytterligare några veckor av skvalpiga rörelser.

Motstånd: 2590-2610 / 2623-2625 / 2648-2650 / 2675 / 2690-2710
Stöd: 2583 / 2575 / 2583 / 2564 / 2556 / 2537


Cykelindikatorn noteras inför dagen kring 40+.
– Next Day Forecast indikerar chansen för uppgång idag ligger på 51%.
AFFK
AFFK

Antal inlägg : 1527
Registreringsdatum : 24-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Sv: Tobbes veckobrev 42 Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av RUNEBC mån 14 okt 2024 - 13:07

Tack TOBBE!
RUNEBC
RUNEBC

Antal inlägg : 750
Registreringsdatum : 24-08-19

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet