OMXprat
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

3 posters

Gå ner

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av AFFK 2024-09-30, 08:28

Tobbes veckobrev
Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas 

Inför vecka 40 – 2024

OMXS30: Viss obalans när distributionsdelen i kanalen närmar sig



Teknisk analys OMXS30: För en vecka sedan skrev jag: ”Efter rekylen ner till fib 50% av augustiuppgången där MA-200 mötte upp har nu priset tagit sig upp till augustihögsta vid 2600 som nu testas. Sedan ATH-noteringen i slutet av maj har de signifikanta topparna markerats lägre och lägre men frågan är om vi nu kommer få se en sentimentsförändring vilket en ny högre botten kommer innebära det blir bekräftat om/när 2601 tas ut. Även om det är en del osäkerhetsfaktorer tolkar jag de tekniska indikatorerna positivt och det innebär att förutsättningarna är på plats för en stark och positiv avslutning på året. Mitt huvudspår är däremot att rekyler blir hälsosamma och köpvärda samt att höstens botten sattes vid 2356 i början av augusti.”
Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Omxs3011

Den gångna veckan inleddes skvalpigt men i onsdags togs den senaste toppen vid 2601 ut och det följdes redan på torsdagen av att vi bjöds på en ny ATH-notering vid 2650, den första sedan slutet av maj. Totalt steg OMXS30 med 2,3 procent vilket innebär att årets uppgång nu skrivs till 10,2 procent. Veckan avslutades med ett tydligt gap uppåt och därefter en bearish engulfing. I veckografen blev det den tredje veckan i rad som noterade högre stängningskurser och senast vi såg en lika stor veckouppgång var i mitten av augusti. I prisgrafen noteras nu två otäppta gap de senaste veckorna samtidigt som indexet noteras kring det övre bollingerbandet och hög volla.
Den långa trenden som jag definierar genom bland annat lutningen på 200-dagars glidande medelvärde pekar uppåt. Indexet lyfts sedan den 29 december av ett äkta gyllene kors. Trendfasindikatorn noteras sedan i torsdags i zonen där vi rekommenderas att agera med positiva trendföljande strategier.
Volymen igår var den högsta sedan den 20 september och noterades 31 procent över det dagliga snittet för de senaste tre månaderna. Volymbalansen är positiv sedan den 1/7.
SMACD lämnade en köpsignal i onsdags den 18/9 som fortfarande är i spel. I månadsgrafen är indikatorn uppe på den högsta nivån sedan slutet av 2021 och det ska vi hålla koll på för en vändning nedåt från denna nivå kan leda till ett utmanande säljtryck.
Andelen aktier på OMXSPI som steg den gångna veckan uppgick till 54 procent. Just nu är det 76 procent av aktierna på large cap som noteras över MA-200. Isen tolkar jag som tjock om bredden överstiger 60, bräcklig mellan 50 och 60, men tunn om det är mindre än 50 procent av aktierna som noteras under MA-200.
Bredden mellan bollingerbanden noteras inför dagen till 7,4 procent vilket är något högre än snittet vid 5,3 procent.
På ovansidan möter närmast 2650 följt av 2675 och zonen vid 2690-2710.
På nedsidan möter närmast 2625 följt av 2615 och 2610-2590 samt 2564.
På lång sikt är jag positiv.
På medellång sikt (veckor till månader) är jag positiv.
På kort sikt (dagar till veckor) är jag positiv.
Sammanfattning: Även om jag tycker det är positivt med nya ATH-noteringar och att Stockholmsbörsen brutit upp i frisk luft är det nu flera varningssignaler som inte kan ignoreras. I torsdags effektuerades ett gap på 1,2 procent samtidigt som det därefter noterats dojiliknande candlar kring ATH-nivån med hög volla kring det övre bollingerbandet. Än så länge har inte den bearish doji star formation som effektuerades i torsdags bekräftats men risken är ändå stor för att gapet ner mot 2610 kommer täppas till (95% av alla gap täpps). Om även golvet i den kortsiktigt stigande kanalen ger vika ställs hoppet till att köparna står och väntar vid MA-50. Det jag inte vill se är att septemberlägsta vid 2478 punkteras utan att snabbt återtas då det riskerar att få säljtrycket att tillta på ett ohälsosamt sätt. Skulle 2650 passeras ställs siktet in mot taket i den kortsiktiga kanalen, som inför veckostarten noteras kring 2700. Att jaga priset när vollan är hög har inte så bra edge och det innebär att vi bör vänta in rekylen och agera när den elimineras av en positiv fortsättningsformation, helst innan MA-50 gett vika. Säsongsmässigt är vi på väg in i den starkaste delen av året men de överköpta lägena hos DAX och S&P 500 tillsammans med VIX som inte faller när indexen stiger är varningssignaler, som dock ännu inte lett till några bekräftade negativa omslagsformationer.
Motstånd: 2650 / 2675 / 2690-2710
Stöd: 2625 / 2615 / 2610-2590 / 2583 / 2564
Cykelindikatorn noteras inför dagen kring 90+.
– Next Day Forecast indikerar chansen för uppgång idag ligger på 53%.


Senast ändrad av AFFK den 2024-10-02, 13:30, ändrad totalt 1 gång
AFFK
AFFK

Antal inlägg : 1530
Registreringsdatum : 24-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Sv: Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av AFFK 2024-09-30, 08:30

AFFK
AFFK

Antal inlägg : 1530
Registreringsdatum : 24-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Sv: Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av RUNEBC 2024-09-30, 12:42

Detta är ju bättre än många andra...
RUNEBC
RUNEBC

Antal inlägg : 753
Registreringsdatum : 24-08-19

Till överst på sidan Gå ner

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Sv: Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av AFFK 2024-09-30, 13:33

RUNEBC skrev:Detta är ju bättre än många andra...

Ja, originalet är oftast bäst!

Tobbe kan det här!
AFFK
AFFK

Antal inlägg : 1530
Registreringsdatum : 24-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas Empty Sv: Tobbes veckobrev Teknisk analys av index, råvaror, valutor och aktier i samarbete med BNP Paribas

Inlägg av OrvilleAmart 2024-09-30, 13:39

Det är väldigt högkvalitativt på Tobbes grejer
OrvilleAmart
OrvilleAmart

Antal inlägg : 225
Registreringsdatum : 24-08-19

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet